Andrahandsuthyrning
Uthyrning av hela lägenheten förutsätter styrelsens godkännande och beviljas för max ett år. Giltiga skäl är till exempel för studier eller arbete på annan ort. Skicka ansökan till styrelsen skriftligen och i god tid innan uthyrningen skall börja. Styrelsen sammanträder normalt en gång per månad och tar då besluten angående andrahandsuthyrningar.

 Blankett för ansökan om andrahandsuthyrning kan laddas ner under dokument

Läs noggrant igenom ”Uthyrning i andra hand – detta gäller mellan bostadsrättsägare och hyresgäst” som finns under dokument innan du ansöker om uthyrning av ert boende.

 ”Det är alltid du som bostadsrättsägare som har ansvaret, både för lägenheten och för dina skyldigheter gentemot bostadsrättsföreningen som medlem. Detta ansvar inkluderar exempelvis att betala avgift en till föreningen, se till att grannarna inte blir störda och att den så kallade vårdnadsplikten sköts. Vårdnadsplikten innebär att man känner ansvar för och vårdar lägenheten och de allmänna utrymmen man använder i fastigheten. Det är därför viktigt att kontrollera den som ska bo i andra hand i lägenheten noga. Man kan begära referenser, kontrollera med kronofogden om det finns några aktuella ärenden, begära att få en aktuell inkomstuppgift och begära en kreditupplysning som kan hämtas på www.minuc.se

Det är bostadsrättsägaren som är skyldig att informera andrahandshyresgästen om de trivselregler som finns och att dessa följs.

I enlighet med föreningens stadgar tas en avgift ut på 10 % av gällande prisbasbelopp per år vid andrahandsuthyrning.

Kontakta gärna styrelsen om du har några frågor.